10 oktober 2024
Udfyld formularen eller ring til os 7572 4100
Erhvervs- og Vækstministeriet har fremsat lovforslag om en ny markedsføringslov, der skal træde i kraft i juli 2017. Den nye lov ændrer og opdaterer den gældende lov, som overordnet set ikke har været revideret i de seneste 10 år.
Formålet med revideringen er en forenkling og overskueliggørelse af reglerne, samtidig med en tilpasning til de eksisterende EU-direktiver. Desuden skal loven tilpasses den løbende teknologiske udvikling.
Lovens hovedbestemmelse om god markedsføringsskik (§ 1) bliver opdelt i to separate bestemmelser. Dette skal øge overskueligheden, men uden egentligt at ændre retstilstanden. Den første bestemmelse regulerer god markedsføringsskik mellem erhvervsdrivende og omfatter i øvrigt situationer vedrørende smag og anstændighed, sundheds-/sikkerhedsmæssige forhold, miljøhensyn og andre forhold, der ikke er rettet mod forbrugeres økonomiske interesser, som netop er udskilt i sin egen selvstændige bestemmelse. Begrebet markedsføring ændres til det EU-retlige begreb handelspraksis, uden at der er tilsigtet nogen ændringer i betydningen.
Lovforslaget ændrer også spamreglerne, som har til formål at regulere erhvervsdrivendes markedsføring via e-mail. Det bliver således lettere for erhvervsdrivende at markedsføre sig via e-mail over for forbrugere og erhvervsdrivende uden først at have fået samtykke. For erhvervsdrivende skal der som udgangspunkt blot bestå et kundeforhold.
Den nuværende bestemmelse om vildledning (§ 3), foreslås opdelt i fire separate bestemmelser. Dette skal tydeliggøre reglerne samt bringe dem i overensstemmelse med EU-retten, dog uden at retstilstanden ændres. Bestemmelsen opdeles i emnerne vildledende handling, vildledende undladelser, aggressiv handelspraksis, og vildledning mellem erhvervsdrivende.
Lovforslaget tillægger også Forbrugerombudsmanden nogle udvidede kontrolbeføjelser til brug for behandling af klager. Udvidelsen består i en adgang til kontrolundersøgelser, herunder mulighed for at tage elektroniske kopier af relevant materiale i forbindelse med kontrolbesøg. Man forventer, at dette vil give forbrugerombudsmanden bred adgang til, og dybere indsigt i, fortroligt materiale.
Der har været nogle overlap i loven, og derfor vil en håndfuld bestemmelser blive ophævet. Dette sker fordi beskyttelsen af forbrugeren, i disse tilfælde, allerede dækkes af reglerne om vildledning, hvilket præciseres i udformningen af den nye lov. De bestemmelser, der ophæves, er bl.a. bestemmelsen om vejledningspligt for erhvervsdrivende i forbindelse med salg af produkter eller ydelser, bestemmelserne om skjult reklame, bestemmelsen om salgsfremmende foranstaltninger, bestemmelsen om skiltning af rabat samt bestemmelsen om kreditkøb.
Det er vores vurdering, at de ændrede regler om spam vil få væsentlig praktisk betydning for de virksomheder, som anvender digital markedsføring og sociale medier.
Har du brug for yderligere vejledning vedrørende den nye markedsføringslov, er du velkommen til at kontakte Codex Advokater.