Kan vi hjælpe dig?

Udfyld formularen eller ring til os 7572 4100

09 februar 2023

Nye regler om self-cleaning i forbindelse med udbud er trådt i kraft

Den 1. januar 2023 trådte nye regler i kraft for vurdering af tilbudsgivers dokumentation for pålidelighed ved udbud efter udbudsloven.

Ved udbud af opgaver, skal ordregiver udelukke en virksomhed som tilbudsgiver i en offentlig udbudsproces, hvis tilbudsgiver viser sig at være omfattet af en af de udelukkelsesgrunde, som er oplistet i loven. Sådanne udelukkelsesgrunde kan f.eks. være en overtrædelse af miljømæssige, sociale eller arbejdsretlige regler, tidligere misligholdelse af offentlig kontrakt, forsøg på at påvirke ordregivers beslutningsproces mv.

Udbudsloven giver i sådanne situationer tilbudsgiver ret til at dokumentere sin pålidelighed og derved undgå udelukkelse. Ordregiver skal herefter vurdere, om en udelukket tilbudsgiver har dokumenteret sin pålidelighed i tilstrækkelig grad, således at en tilbudsgiver kan fortsætte i konkurrencen om en udbudt offentlig opgave – såkaldt ”self-cleaning”.

Hidtil har det været op til ordregiver selv at vurdere, hvorvidt betingelserne for self-cleaning har været opfyldt. De nye regler indebærer, at ordregiver er forpligtet til at indhente en vejledende udtalelse hos Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen.

Ordregiver bevarer fortsat ansvaret for vurderingen af pålideligheden, da Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens udtalelse alene er vejledende. Ordregiver kan lægge den vejledende udtalelse til grund for sin egen pålidelighedsvurdering, men er ikke forpligtet til at følge udtalelsen.

Da en ordregiver fremover skal afvente den vejledende udtalelse, før den resterende udbudsproces kan fortsætte, bør en ordregiver have dette for øje i sin udbudstidsplan.

Den nye proces finder anvendelse i alle former for udbud omfattet af Udbudsloven, hvor self-cleaning bliver aktuelt, og som er iværksat 1. januar 2023 eller senere.