Kan vi hjælpe dig?

Udfyld formularen eller ring til os 7572 4100

13 marts 2020

Udbud – tærskelværdier

Når offentlige myndigheder køber ind, er der stor forskel på hvilke regler for indkøbet, der skal følges. Skal kontrakten udbydes efter de EU-retlige udbudsregler, eller kan myndigheden mere frit vælge at tilrettelægge sin indkøbsproces?

Langt de fleste almindelige indkøb sker af varer, tjenesteydelser og bygge-anlægsarbejder. Sådanne kontrakter skal udbydes efter procesreglerne i udbudsloven, hvis de er af et vist økonomisk omfang.

Tærskelværdi

Tærskelværdier er en beløbsgrænse, der fastlægges på EU-plan og indebærer, at udbudsdirektivet og dermed udbudsloven finder anvendelse, når en kontrakt forventes at overstige denne beløbsgrænse.

Der gælder forskellige tærskelværdier for kommunale, regionale og statslige myndigheder og for indkøb af varer, tjenesteydelser og bygge- og anlægsarbejder.

EU Kommissionen har den 31. oktober 2019 offentliggjort de tærskelværdier, der er gældende for 2020 og 2021.

Statslige myndigheder Regionale/kommunale myndigheder, og offentligretlige organer, mv.
Bygge- og anlægsarbejder Kr. 39.884.785 Kr. 39.884.785
Vareindkøbskontrakter og tjenesteydelseskontrakter Kr. 1.036.259 Kr. 1.595.391
Tjenesteydelser omfattet af light-regimet Kr. 5.591.325 Kr. 5.591.325
Delydelseskontrakter for varer eller tjenesteydelser Kr. 596.408 Kr. 596.408
Delydelseskontrakter for bygge- og anlægsarbejder Kr. 7.455.100 Kr. 7.455.100

Fastlæggelse af kontraktsum

Det er en del af den offentlige myndigheds forberedelse af udbuddet at vurdere det økonomiske omfang af kontrakten.

Finder myndigheden frem til, at kontraktsummen overstiger tærskelværdien, skal kontrakten i udbud. Er kontraktsummen derimod lavere end tærskelværdien, er der ikke pligt til at udbyde kontrakten efter udbudsloven.

Når man skal vurdere kontraktens økonomiske omfang, er det afgørende at vurdere, hvad der skal købes ind, altså kontraktens omfang. Desuden skal kontraktens længde indgå i beregningen.

Det er alle forventede indkøb foretaget af samtlige forvaltninger hos myndigheden i hele kontraktens løbetid, der skal medregnes i vurderingen af kontraktens økonomiske omfang.

Kontraktperioden

Når den samlede kontraktperiode skal fastlægges, skal den offentlige myndighed medregne hele kontraktperioden og indregne eventuelle muligheder for forlængelse af kontraktperioden.

Kontraktens omfang

Den offentlige myndighed skal indregne alle de påtænkte indkøb i kontraktperioden. Der skal indregnes de indkøb, der naturligt hænger sammen, og det er naturligvis ikke tilladt at opdele en kontrakt i små portioner, der herefter ikke udbydes.

Det er tilladt – og fra EU’s side ønsket – at myndigheden opdeler den udbudte kontrakt i delkontrakter for på den måde at give små og mellemstore virksomheder bedre mulighed for at blive tildelt en mindre del af kontrakten.

Prisniveau

Ved fastlæggelse af kontraktens omfang skal den offentlige myndighed foretage saglige vurderinger af hvilke priser og øvrige vilkår, der kan forventes på det pågældende marked. Det er som udgangspunkt ikke tilstrækkeligt at fastlægge prisniveauet udelukkende ved at basere sig på historiske priser eller tage udgangspunkt i, hvad en enkelt leverandør har oplyst vedrørende prisniveau.

Hvis den offentlige myndighed er i tvivl om, hvorvidt kontraktens økonomiske omfang overstiger tærskelværdien eller ej, må man enten foretage yderligere undersøgelser der påviser, at kontraktens økonomiske omfang holder sig under tærskelværdien eller udbyde kontrakten efter udbudslovens regler.

Har en ordregiver fortaget saglige undersøgelser, der viser, at kontraktens økonomiske omfang er under tærskelværdien, vil det ikke efterfølgelse være ulovligt at tildele kontrakten til en virksomhed, der afgiver en højere pris en tærskelværdien. Her er det blot myndigheden, der har bevisbyrden for, at der er foretaget sådanne saglige undersøgelser forud for indkøbet.