21 november 2024
Udfyld formularen eller ring til os 7572 4100
Reklamationsretten er en i Købeloven lovfæstet ret for en forbruger til at klage over fejl og mangler f.eks. ved en købt bil eller en foretaget reparation i 2 år efter købet/reparationen.
Reklamationsretten indebærer, at hvis en forbruger f.eks. køber en brugt bil hos en forhandler, skal forhandleren udbedre fejl og mangler på bilen i de første 2 år efter købet, såfremt det konstateres, at fejlen/manglen ved bilen var til stede på det tidspunkt, hvor bilen blev solgt til forbrugeren, og forbrugeren ikke var gjort bekendt med fejlen/manglen ved købet.
Den 2-årige reklamationsret gælder for alle dele, både nye og brugte, og omfatter også tilbehør til bilen.
Efter udløbet af de 2 år kan en forbruger ikke reklamere over fejl og mangler ved en bil, medmindre forbrugerens rettigheder er udvidet ved at forhandleren har givet en garanti.
En garantien er en ekstra rettighed, som en bilforhandler/et værksted kan – men ikke skal – tilbyde sine kunder.
En garanti er en frivillig skriftlig aftale mellem bilforhandler/værksted og en forbruger om, at forbrugeren f.eks. kan klage over fejl og mangler ved en bil i længere tid end de sædvanlige 2 år, som reklamationsretten giver ret til i henhold til Købeloven. En garanti kan også dække situationer, som ellers ikke ville være omfattet af reklamationsretten såsom f.eks. en ret til at få udskiftet bestemte reservedele inden for garantiperioden.
Såfremt en garanti skal være gældende skal den være aftalt mellem bilforhandleren og forbrugeren i forbindelse med salget af bilen, f.eks. på slutsedlen eller andet skriftligt dokument i forbindelse med handlen. En forbruger har intet krav på at få en garanti, så hvis det ikke skriftligt er aftalt i forbindelse med køb af bilen eller forbrugeren på anden måde kan dokumentere, at der gælder en garanti, så gælder der ingen garanti.